Třetí ročník šampionátu ecoRally představí v sezóně 2024 řadu novinek. Seriál určený primárně sériovým elektromobilům se premiérově pojede se statutem Mistrovství ČR. Celého šampionátu se v premiéře zúčastní i oficiální tým značky DS Automobiles ve složení Jan Říha a navigátor David Pabiška.
JAN ŘÍHA (1973)
Třináctinásobný účastník Rallye Dakar v roli reportéra spojil svůj profesní život s auty v roce 1994, kdy nastoupil na pozici redaktora a moderátora pořadu Motorevue (později Motožurnál) do Českého rozhlasu.
Začátkem roku 2018 se stal členem týmu moderátorů Autosalonu TV Prima. Televizní zkušenosti nabíral už v roce 1998 jako komentátor přímých přenosů závodů Formule 1 také na TV Prima.
DAVID PABIŠKA (1975)
Liberecký motocyklový závodník se proslavil především jako mnohonásobný účastník Rallye Dakar, kterou jel poprvé v roce 2007. Startoval celkem na 15 ročnících slavné pouštní soutěže, z toho 14x dokázal dojet do cíle. V roce 2014 vybojoval nejlepší výsledek, celkové 18. místo v hodnocení motocyklů.
Závodů enduro a crosscountry se účastní už od roku 1989. Je držitelem ceny Fair Play UNESCO za záchranu života z roku 2000.
O modelu DS 3 E-TENSE:
MOTOR Typ Elektrický Třífázový synchronní motor s permanentními magnety Max. výkon (KW / k) 115 / 156 Max. točivý moment (Nm) 260
BATERIE Typ Lithium-iontová Kapacita 54 kWh
Jízní režimy: Rekuperace energie (dva režimy brždění): SPORT / NORMAL / ECO NORMAL / BRAKE
Max. dojezd (certifikační protokol WLTP/NEDC) 402 km
Doba dobití baterie z 0 na 100% Wall box 7,4 kW jednofázový Wall box 11 kW třífázový 7h30 5h00 Doba dobití z 0 na 80% (rychlodobíjecí stanice 100 kW) 30 min
PŘEVODOVKA Typ 1stupňová Pohon Přední náprava
ŘÍZENÍ Počet otočení volantu na doraz 3 Poloměr otáčení 10,7 m Elektrický posilovač řízení
PLATFORMA Jízdní vlastnosti Přední náprava: typu MacPherson, trojúhelníková ramena Zadní náprava: vlečená ramena spojená torzní příčkou, Panhard Brzdy Přední: ventilované disky 302 x 26 mm Zadní: disky 268 x 12 mm Pneumatiky 215 / 60 R17 87P 215 / 55 R18 87P
PALUBNÍ NABÍJEČKA (ON BOARD CHARGER) OBC 7 kW (LZ02) umožňuje jednofázové dobíjení
Díky 100 % elektrickému motoru nabízí vůz hbité a pohodlné řízení: • motor s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 260 Nm (dostupné od 0 km/h) pro okamžitou reaktivitu; • tichý motor a nulové vibrace; • zobrazení fungování pohonu v reálném čase na středovém panelu DS 3 E-TENSE je vybaven baterií o velké kapacitě 54 kWh. Ta umožňuje dosáhnout dojezdu až 402 km podle certifikačního protokolu WLTP a až 570 km ve městě WLTP EAER. Tepelná regulace cirkulací kapaliny spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost baterie. Baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km se zbývající kapacitou 70 %. Tři možné způsoby dobíjení: • přes klasickou domácí zásuvku (trvá více jak 24 hod do úplného dobití; pro běžných 50 km denního nájezdu se nabije za 5 hodin) nebo pro úplné nabití během 16 hodin přes zesílenou zásuvku pomocí kabelu (mód 2), který není dodáván s vozem; • přes Wall Box: úplné dobití za 5 hodin 15 minut v případě třífázového proudu (11 kW) nebo za 8 hodin v případě jednofázového proudu (7,4 kW); kabel (mód 3) je součástí výbavy vozu • přes veřejnou rychlodobíjecí stanici: regulace teploty baterie umožňuje; použít nabíječky 100 kW a dosáhnout dobití na 80 % během 30 minut. DS 3 E-TENSE nabízí tři režimy řízení: • eko: pro optimalizaci dojezdu; • normal: pro optimální komfort při každodenním používání; • sport: prioritou je zážitek z jízdy, maximální výkon a točivý moment (zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 s). K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace baterie (rekuperace energie): • mírný, pro pocity blížící se používání vozu se spalovacím motorem; • vyšší, prostřednictvím voliče v poloze Brake. Prostor v kabině i objem zavazadlového prostoru jsou stejné jako u verze se spalovacím motorem. Baterie o objemu 220 l jsou umístěny pod podlahou vozu.