October 14, 2021

Co je Formule E a proč je o tolik zajímavější než Formule 1?

Co je Formule E a proč je o tolik zajímavější než Formule 1?

K rozvoji současné elektromobility dopomohl velkou měrou závodní šampionát Formule E, který se už vyšvihl na takovou úroveň, že přetáhl mnoho fanoušků i jezdců z řad Formule 1. A co víc, futuristické vozy na baterie umí být daleko zábavnější než F1.

Formule E zažila svůj debut teprve nedávno, konkrétně v září 2014 v Pekingu, kde poprvé demonstrovala nastupující éru motorsportu. Řadu světových jezdců, týmů ale i výrobců tato realizovaná myšlenka přitáhla nejen kvůli atraktivitě, ale též z hlediska potenciálního technologického rozvoje.

DS-1

Závody futuristických vozů poháněných elektrickou energií uloženou v bateriích slouží též jako globální platforma pro vývoj nových technologií, které se následně promítají i do běžných elektromobilů či hybridů. A to od designu přes pohonná ústrojí až po samotnou efektivitu celku. Zájem roste ze všech stran, takže není divu, že Formule E už brzy odstartuje svoji 8. sezonu.

Velkým hráčem na rynku elektrických formulí je závodní tým DS Techeetah, který na poli jezdců ovládl tři sezony v řadě, zatímco v poháru konstruktérů získal dvě po sobě jdoucí celoroční vítězství. Za těmito a dalšími úspěchy stojí nejen jezdci Jean-Éric Vergne nebo António Félix da Costa, ale také sehrané uskupení špičkových inženýrů vedené zkušeným expertem Thomasem Chevaucherem.

DS-2

Svoji roli hraje zajisté též používaná technika DS E-Tense vyvinutá divizí DS Performance, která je nastěhovaná do nejnovějšího monopostu nazvaného DS E-Tense F21. Designově úchvatná elektrická formule disponuje výkonem 250 kW (340 koní), zrychlením z 0–100 km/h za 2,8 sekundy a maximálkou 230 km/h, která je ovšem optimalizovaná pro použití na pouličních závodních tratích.

Chápete správně, že se šampionát Formule E jezdí v uzavřených ulicích měst, nikoli na klasických okruzích. Skutečně tak můžete spatřit svištící elektrické monoposty míjící ikonická místa New Yorku, Paříže, Berlína, Londýna, Soulu nebo třeba Monaka.

DS-3

Tímto způsobem se zvyšuje nejen divácká atraktivita, protože velice těsné a takřka kontaktní souboje jsou na denním pořádku, ale rovněž cenová dostupnost pro návštěvníky, kteří nemusí platit vysoké vstupné jako na F1.

Ve Formuli E se taktéž příliš neřeší aerodynamika, potažmo ani rychlost v hodně utažených zatáčkách není vysoká. Prim zde hraje řidičské umění a efektivita pohonného ústrojí, jelikož se baterie během závodu nesmí nabíjet. Pilot má zkrátka k dispozici plný 900voltový akumulátor o kapacitě 52 kWh, jenž mu musí vystačit po dobu 45minutové jízdy zakončené jedním finálním kolem.

DS-4

Klíčovou roli v rámci úspěchu tedy hraje plánování, nikoli vytrvalé stání na plně sešlápnutém plynovém pedálu. Co se týče pneumatik, jezdí se na jednom typu majícím v podstatě klasický silniční dezén, používaný u běžných aut. Za jeden závod pak lze spotřebovat nejvýše dvě sady pneu – jednu nazutou (4 ks) a druhou rezervní (4 ks).

DS-5

Zejména díky populárním týmům jako je DS Techeetah roste Formule E na oblibě a láká diváky i výrobce z celého světa. Získané technologické know-how pak jednotlivé automobilky přenáší i do sériových modelů, takže si můžete být jisti, že elektrifikovaná řada DS E-Tense, kam patří i DS 7 Crossback, DS 4, DS 3 Crossback nebo DS 9, má svoje konstrukční kořeny právě v závodním šampionátu elektrických formulí.