Formule E

DS E-TENSE FE23 GEN3
DS AUTOMOBILES SPOJUJE SÍLY SE SPOLEČNOSTÍ PENSKE AUTOSPORT
Po dosažení řady rekordů s druhou generací vozu DS E-TENSE FE navazuje společnost DS Automobiles spolupráci s týmem PENSKE AUTOSPORT pro nadcházející čtyři sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E.
V sezóně 2022-23 bude tým DS PENSKE Formule E reprezentovat dvojice jezdců s vítěznými tituly z minulých let, a to úřadující šampion Stoffel Vandoorn a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný šampion v historii tohoto sportu.
Společnost DS Automobiles je důležitým hráčem v oblasti elektromobility. Je jedním z prvních výrobců, kteří se v rámci Formule E se svou divizí DS Performance zavázal ke snižování dopadu na životní prostředí účastí v programu tříhvězdičkové environmentální akreditace FIA.
DS PENSKE
Nový tým
Piloti DS
Společnost DS Automobiles začíná psát novou kapitolu historie Formule E spojením s jednou z největších ikon motorsportu: PENSKE AUTOSPORT.Tým DS PENSKE Formule E vstupuje do 9. sezóny se dvěma nejzvučnějšími jmény šampionátu. Nově vzniklý tým bude reprezentovat mistr světa Stoffel Vandoorne, který bude závodit po boku jediného dvojnásobného šampiona v historii FE, Jeana-Erica Vergneho.
Jean setrvává ve francouzském týmu již pátou sezónu v řadě. Během svého působení nasbíral řadu vítězství i pódiových umístění.
S PENSKE AUTOSPORT, Stoffelem Vandoornem a Jeanem-Ericem Vergnem plánuje společnost DS Automobiles získávat další světové tituly a zároveň pokračovat v implementaci technologií vyvinutých v rámci soutěží do svých komerčních vozů, které budou od roku 2024 dodávány výhradně s elektrickým pohonem.
DS E-TENSE FE23 GEN3
Třetí generace
Třetí generace 100% elektrického monopostu s jednoznačně identifikovatelnou černo-zlatou karoserií bezezbytku naplňuje hodnoty společnosti DS Automobiles a představuje nejnovější technologický pokrok.
Model FE23 se oproti svému předchůdci pyšní řadou významných inovací. Vozy Gen3 jsou s maximální rychlostí 280 km/h nejrychlejšími vozy, jaké kdy byly v mistrovství světa Formule E k vidění, přičemž jsou o 60 kg lehčí než vozy Gen2. Nejdůležitější je však účinnost – více než 40 % energie spotřebované v závodě pochází z rekuperace při brzdění.
S 350 kW je nový monopost DS E-TENSE FE23 mnohem výkonnější ve srovnání s 250 kW u vozů Gen2. Navíc je vybaven pohonem všech kol. Nový přední pohon přidává k zadnímu dalších 250 kW, čímž se rekuperační výkon zdvojnásobuje na celkových 600 kW. A navíc je díky novému přednímu náhonu třetí generace monopostu první Formulí E bez hydraulických zadních brzd.
Výkon a účinnost
Pohonné ústrojí vyvinuté společností DS Performance
- Maximální výkon: 350 kW (476 kN)
- Maximální rychlost: 280 km/h (optimalizováno pro městské okruhy)
- Brzdy: nový přední náhon přidává 250 kW k 350 kW generovaným vzadu. Elektrický brzdový systém (brake-by-wire) na všech čtyřech kolech.
- Výkon rekuperace energie při brzdění: 600 kW
- 40 % energie spotřebované během závodu pochází z rekuperace při brzdění.
Udržitelnost
Dle vyjádření výrobce se baterie Gen3 řadí k nejmodernějším a nejodolnějším produktům současnosti. Jsou vyrobeny ze surovin pocházejících z ekologicky odpovědných zdrojů, přičemž bateriové články budou po skončení své životnosti znovu použity a recyklovány.
Při výrobě karoserie vozu je poprvé použito lněné a recyklované karbonové vlákno. Karbonová vlákna jsou recyklována z vozů Gen2, aby se snížilo jejich celkové nově vytvářené množství.
Uhlíková stopa vozu Gen3 byla měřena již ve fázi návrhu, aby bylo možné zdokumentovat přijatá opatření na úsporu energie i celkový dopad na životní prostředí. Veškeré vyprodukované emise budou kompenzovány v rámci závazku Formule E k produkci nulových emisí oxidu uhličitého.
Průkopník v oblasti technologií
Vůz DS E-TENSE FE 23 z dílny DS Performance, závodní divize společnosti DS Automobiles, bude triumfem týmu DS PENSKE a jeho pilotů: obhájce titulu šampiona Formule E Stoffela Vandoorna a Jean-Erica Vergnea – jediného jezdce v historii Formule E, který tento titul získal opakovaně.
Společnost DS Automobiles, posílená novým partnerstvím s PENSKE AUTOSPORT, je i nadále odhodlána získávat další vítězství i tituly a dosahovat nových rekordů v plně elektrickém šampionátu, který významně urychluje její výzkumné a vývojové práce.
Devátá sezóna Formule E by měla být nejnapínavější soutěží od zahájení šampionátu v roce 2014, a to díky novému inovativnímu vozu Gen3, 11 startujícím týmům a přepracovaným soutěžním pravidlům. Délky jednotlivých etap se budou nově určovat podle počtu kol, nikoli podle času. Týmy mohou také nově díky dobíjecímu výkonu až 600 kW během zastávek v boxech rychle doplnit energii a odpadá tak nezbytná nutnost náhradního vozu.
Konkurence přináší inovace v automobilovém průmyslu
Společnost DS Automobiles poháněná odvahou a touhou stvořit automobil budoucnosti se u svých výjimečných komerčních vozů inspiruje právě technologiemi používanými v šampionátu.
Dosahuje vynikajících výsledků v implementaci technologií z Formule E do sériových vozů a to je pravý význam avantgardy.
ŠAMPIONÁT
Ohlédnutí za 8. sezónou
14. srpna se v Soulu zatáhla opona za osmou sezónou ABB FIA Formule E World Championship, kde druhá generace elektrických monopostů absolvovala své poslední okruhy.
V průběhu éry Gen2 (2018–2022) dosáhly výjimečné elektrické speciály DS E-TENSE FE společnosti DS Automobiles výborných výsledků se dvěma tituly jezdců (2019 a 2020) a dvěma poháry týmů (2019 a 2020). Francouzský tým během této doby slavil i další působivé úspěchy: 10 vítězství v závodech, 15 pole position a 28 pódiových umístění.
Pravidla
Podle pravidel trvá každý závod 45 minut + 1 kolo. Vítězný jezdec získává 25 bodů v rámci šampionátu, druhý 18, třetí 15 atd., jezdec na desátém místě získává jeden bod. Princip je stejný i v poháru týmů, 3 bonusové body se udělují za pole position a jeden za nejrychlejší kolo v závodě.
|
Kvalifikační formát22 jezdců je rozděleno do dvou skupin. Čtyři nejrychlejší z každé skupiny se následně utkají ve vyřazovacích kolech. |
Větší konkurence
Čas se prodlužuje pokaždé, když je vyslán Safety Car (maximálně 10 minut).
Pořadí
DS Automobiles: historie výsledků
Výsledky minulých šampionátů ABB FIA Formule E
Sezóna | Týmy | Závody | Výhry | Pódia | Poles Positions | Superpoles | Nejrychlejší kola | Fanboost |
2021-2022 | DS TECHEETAH | 16 | 1 | 6 | 4 | |||
2020-2021 | DS TECHEETAH | 15 | 2 | 5 | 3 | 9 | 2 | |
2019-2020 | DS TECHEETAH | 11 | 4 | 9 | 5 | 8 | 2 | 5 |
2018-2019 | DS TECHEETAH | 13 | 3 | 7 | 3 | 8 | 5 | 0 |
2017-2018 | DS Virgin Racing | 12 | 2 | 6 | 0 | 9 | 1 | 0 |
2016-2017 | DS Virgin Racing | 12 | 2 | 6 | 2 | 13 | 2 | 1 |
2015-2016 | DS Virgin Racing | 10 | 1 | 4 | 4 | 6 | 0 | 7 |
Total | 89 | 15 | 43 | 21 | 53 | 12 | 13 | |
Pořadí v minulých šampionátech ABB FIA Formule E
Sezóna | Týmy | Hodnocení týmů | Hodnocení jezdců |
2021-2022 | DS TECHEETAH | Třetí |
Jean-Éric Vergne čtvrtý António Félix Da Costa osmý |
2020-2021 | DS TECHEETAH | Třetí |
António Félix Da Costa 8ème Jean-Éric Vergne 10ème |
2019-2020 | DS TECHEETAH | První |
António Félix Da Costa první Jean-Éric Vergne třetí |
2018-2019 | DS TECHEETAH | První |
António Félix Da Costa první Jean-Éric Vergne osmý |
2017-2018 | DS Virgin Racing | Třetí |
Sam Bird třetí Alex Lynn šestnáctý |
2016-2017 | DS Virgin Racing | Čtvrtý |
Sam Bird čtvrtý José Maria Lopez devátý |
2015-2016 | DS Virgin Racing | Třetí |
Sam Bird čtvrtý Jean-Éric Vergne devátý |