Formule E

Formule E

DS E-TENSE FE23 GEN3

DS AUTOMOBILES SPOJUJE SÍLY SE SPOLEČNOSTÍ PENSKE AUTOSPORT

Po dosažení řady rekordů s druhou generací vozu DS E-TENSE FE navazuje společnost DS Automobiles spolupráci s týmem PENSKE AUTOSPORT pro nadcházející čtyři sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E.

V sezóně 2022-23 bude tým DS PENSKE Formule E reprezentovat dvojice jezdců s vítěznými tituly z minulých let, a to úřadující šampion Stoffel Vandoorn a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný šampion v historii tohoto sportu.

Společnost DS Automobiles je důležitým hráčem v oblasti elektromobility. Je jedním z prvních výrobců, kteří se v rámci Formule E se svou divizí DS Performance zavázal ke snižování dopadu na životní prostředí účastí v programu tříhvězdičkové environmentální akreditace FIA.

KALENDÁŘ ZÁVODŮ

DS PENSKE

Nový tým

Piloti DS

Společnost DS Automobiles začíná psát novou kapitolu historie Formule E spojením s jednou z největších ikon motorsportu: PENSKE AUTOSPORT.Tým DS PENSKE Formule E vstupuje do 9. sezóny se dvěma nejzvučnějšími jmény šampionátu. Nově vzniklý tým bude reprezentovat mistr světa Stoffel Vandoorne, který bude závodit po boku jediného dvojnásobného šampiona v historii FE, Jeana-Erica Vergneho.

Jean setrvává ve francouzském týmu již pátou sezónu v řadě. Během svého působení nasbíral řadu vítězství i pódiových umístění.

S PENSKE AUTOSPORT, Stoffelem Vandoornem a Jeanem-Ericem Vergnem plánuje společnost DS Automobiles získávat další světové tituly a zároveň pokračovat v implementaci technologií vyvinutých v rámci soutěží do svých komerčních vozů, které budou od roku 2024 dodávány výhradně s elektrickým pohonem.

DS E-TENSE FE23 GEN3

Třetí generace

Třetí generace 100% elektrického monopostu s jednoznačně identifikovatelnou černo-zlatou karoserií bezezbytku naplňuje hodnoty společnosti DS Automobiles a představuje nejnovější technologický pokrok.
Model FE23 se oproti svému předchůdci pyšní řadou významných inovací. Vozy Gen3 jsou s maximální rychlostí 280 km/h nejrychlejšími vozy, jaké kdy byly v mistrovství světa Formule E k vidění, přičemž jsou o 60 kg lehčí než vozy Gen2. Nejdůležitější je však účinnost – více než 40 % energie spotřebované v závodě pochází z rekuperace při brzdění.

S 350 kW je nový monopost DS E-TENSE FE23 mnohem výkonnější ve srovnání s 250 kW u vozů Gen2. Navíc je vybaven pohonem všech kol. Nový přední pohon přidává k zadnímu dalších 250 kW, čímž se rekuperační výkon zdvojnásobuje na celkových 600 kW. A navíc je díky novému přednímu náhonu třetí generace monopostu první Formulí E bez hydraulických zadních brzd.

Výkon a účinnost

Pohonné ústrojí vyvinuté společností DS Performance

  • Maximální výkon: 350 kW (476 kN)
  • Maximální rychlost: 280 km/h (optimalizováno pro městské okruhy)
  • Brzdy: nový přední náhon přidává 250 kW k 350 kW generovaným vzadu. Elektrický brzdový systém (brake-by-wire) na všech čtyřech kolech.
  • Výkon rekuperace energie při brzdění: 600 kW
  • 40 % energie spotřebované během závodu pochází z rekuperace při brzdění.

Udržitelnost

Dle vyjádření výrobce se baterie Gen3 řadí k nejmodernějším a nejodolnějším produktům současnosti. Jsou vyrobeny ze surovin pocházejících z ekologicky odpovědných zdrojů, přičemž bateriové články budou po skončení své životnosti znovu použity a recyklovány.

Při výrobě karoserie vozu je poprvé použito lněné a recyklované karbonové vlákno. Karbonová vlákna jsou recyklována z vozů Gen2, aby se snížilo jejich celkové nově vytvářené množství.

Uhlíková stopa vozu Gen3 byla měřena již ve fázi návrhu, aby bylo možné zdokumentovat přijatá opatření na úsporu energie i celkový dopad na životní prostředí. Veškeré vyprodukované emise budou kompenzovány v rámci závazku Formule E k produkci nulových emisí oxidu uhličitého.

Průkopník v oblasti technologií

Vůz DS E-TENSE FE 23 z dílny DS Performance, závodní divize společnosti DS Automobiles, bude triumfem týmu DS PENSKE a jeho pilotů: obhájce titulu šampiona Formule E Stoffela Vandoorna a Jean-Erica Vergnea – jediného jezdce v historii Formule E, který tento titul získal opakovaně.

Společnost DS Automobiles, posílená novým partnerstvím s PENSKE AUTOSPORT, je i nadále odhodlána získávat další vítězství i tituly a dosahovat nových rekordů v plně elektrickém šampionátu, který významně urychluje její výzkumné a vývojové práce.

Devátá sezóna Formule E by měla být nejnapínavější soutěží od zahájení šampionátu v roce 2014, a to díky novému inovativnímu vozu Gen3, 11 startujícím týmům a přepracovaným soutěžním pravidlům. Délky jednotlivých etap se budou nově určovat podle počtu kol, nikoli podle času. Týmy mohou také nově díky dobíjecímu výkonu až 600 kW během zastávek v boxech rychle doplnit energii a odpadá tak nezbytná nutnost náhradního vozu.

Konkurence přináší inovace v automobilovém průmyslu

Společnost DS Automobiles poháněná odvahou a touhou stvořit automobil budoucnosti se u svých výjimečných komerčních vozů inspiruje právě technologiemi používanými v šampionátu.

Dosahuje vynikajících výsledků v implementaci technologií z Formule E do sériových vozů a to je pravý význam avantgardy.

ŠAMPIONÁT

Ohlédnutí za 8. sezónou

14. srpna se v Soulu zatáhla opona za osmou sezónou ABB FIA Formule E World Championship, kde druhá generace elektrických monopostů absolvovala své poslední okruhy.

V průběhu éry Gen2 (2018–2022) dosáhly výjimečné elektrické speciály DS E-TENSE FE společnosti DS Automobiles výborných výsledků se dvěma tituly jezdců (2019 a 2020) a dvěma poháry týmů (2019 a 2020). Francouzský tým během této doby slavil i další působivé úspěchy: 10 vítězství v závodech, 15 pole position a 28 pódiových umístění.

Pravidla

Podle pravidel trvá každý závod 45 minut + 1 kolo. Vítězný jezdec získává 25 bodů v rámci šampionátu, druhý 18, třetí 15 atd., jezdec na desátém místě získává jeden bod. Princip je stejný i v poháru týmů, 3 bonusové body se udělují za pole position a jeden za nejrychlejší kolo v závodě.

Kvalifikační formát

22 jezdců je rozděleno do dvou skupin. Čtyři nejrychlejší z každé skupiny se následně utkají ve vyřazovacích kolech.

Rychlejší než kdykoli předtím

Maximální povolený výkon v závodě je 220 kW (navýšeno z 200 kW) a v útočném módu až 250 kW (původně 230 kW).

DS-Automobiles-FE-Vitesse

 

Větší konkurence

Čas se prodlužuje pokaždé, když je vyslán Safety Car (maximálně 10 minut).